• Alex Perry (die/ hun)

    De Belgisch-Jamaicaanse genderfluïde artiest Alex Perry begon op 8-jarige leeftijd teksten te schrijven en verfijnde later ook hun vocale techniek. Puttend uit neo-soul, reggae/dub en experimentele muziek werkt Perry bij Zinnema aan een single en EP dat taboes wil uitdagen en aanzetten tot discussie en reflectie over sociale kwesties. 

  • Anas Achaâra (hij/ zijn)

    Het is dankzij Ras El Hanout dat Anas Achaara de theaterkriebel te pakken kreeg. Hij botste toevallig tijdens een opendeurdag op de organisatie. Anas had voordien altijd gedacht dat theater voor witte mensen was en niet meteen iets voor hem. Hij waagde zijn kans en schreef zich in bij de nieuwe lichting om samen een toneelstuk te maken. Via verschillende ateliers over schrijven, podium présence, dans en uitspraak liet de liefde voor theater hem niet meer los. 

  • De Andies 

    “Dandy’s en Hubbies”, gebaseerd op Oscar Wildes toneelstuk “An Ideal Husband”, speelt zich af in het Londen van 1895. Sir Robert en Lady Gertrude Chiltern ontvangen zoals elke woensdagavond de High Society. De champagne vloeit rijkelijk. Een beloftevolle en ambitieuze politicus raakt in nauwe schoentjes. Zijn vrouw neemt de touwtjes strak in handen met de hulp van de dichtstbijzijnde dandy. Valt de echtgenoot van zijn voetstuk of blijft alles, zoals steeds, bij het oude?  


    Voor dit stuk duiken De Andies in een komedie van de negentiende eeuwse beaumonde in Londen. Chantage en politieke corruptie doen het publiek smullen en snakken naar meer. 


  • Andrea Kovačević (zij/ haar)

    Brusselse kunstenares Andrea Kovačević (1994) vindt het geschreven woord in al haar facetten fascinerend. Het liefst creëert ze samen met kinderen en jongeren. Momenteel werkt ze aan een roman met de werktitel ‘Binnen een paar uur bestaat vandaag toch niet meer’, waarin ze menselijke emoties verkent.

  • Be House

    Het Be House kunstenaarscollectief, opgericht in 2017,  bestaat uit 6 dansers van verschillende dans-achtergronden en verenigd door hun onvoorwaardelijke liefde voor de Housecultuur.


    Inês Talib is een multidisciplinaire kunstenares bij het collectief Plein de Jeu in Brussel en tevens House danseres. Ze kwam in contact met House door les te volgen bij Raquel Suarez en kan zich geen leven meer inbeelden zonder. 


    Pamela Russo, die sinds 2020 in Brussel woont, komt oorspronkelijk uit Cosenza, Italië, en danst al haar hele leven. Gepassioneerd door alles wat met entertainment te maken heeft, kan ze niet van de dansvloer weg blijven. 


    Inès Colson is een 21-jarige Brusselse en danst al 17 jaar. Veelzijdigheid is haar handelsmerk. Ze begon haar jonge danscarrière met ballet, jazz, hiphop, krump en hedendaagse dans. Vandaag danst ze in vier stijlen: krump, hiphop, ballet en house dance. 


    Laura Ferretti, 23 jaar en danst sinds haar 12e. 3 jaar geleden besloot ze zich te wijden aan de street- en clubcultuur waar ze haar liefde voor Krump en House ontdekte. 


    Emma Hellebaut is geboren in Gent en woont sinds 2014 in Brussel. Ze heeft altijd gedanst en verschillende stijlen beoefend, maar het was met House dat ze haar liefde voor dans herontdekte. Het sociale aspect van dans spreekt haar het meeste aan, iets wat ze zowel in House als salsa en bachata terugvindt. 


    Manon Kanjinga Janssen beschouwt dans als een levensgezel. Voor haar is het de artistieke praktijk bij uitstek om verhalen en emoties uit te drukken, te delen en te verwerken. 


  • Blaise Turikumwe (hij/ zijn)

    Blaise Turikumwe (1993) is een veelzijdige fotograaf. Bij Zinnema werkt hij aan een expo die de gevolgen van covid verkent, met focus op verslavingsgedrag in het stedelijk landschap. Zijn fotografische lens legt de diversiteit van deze fenomenen vast: van openbaar druggebruik tot de alledaagse afhankelijkheid van technologie.

  • BRUSSELS VOLKSTEJOÊTER

    Brussels Volkstejoêter. De naam zegt het helemaal, want dit bonte gezelschap speelt voor een breed volk in het Brusselse dialect. Omdat niets méér verbindt dan een schaterende lach, plukt deze compagnie vrolijk uit billenkletsers, kluchten, vaudevilles en absurde of donkere comedy’s met een maatschappelijke knipoog. Bovendien onderscheidt het theatergezelschap zich door de bijzondere aandacht die het schenkt aan een oerdegelijke artistieke begeleiding van zijn acteurs. 

  • Dilum Coppens (hij/ zijn) en Yannick Mariën (hij/ zijn)

    Dilum Coppens, een Brusselse kunstenaar behaalde zijn Master of Fine Arts aan LUCA School of Arts. Hij toonde zijn werk op verschillende geronommeerde locatie zoals Sint-Lukasgallerie in Brussel, Werkstadt Kunst in Berlijn, M Museum in Leuven en Museum Dr. Guislain in Gent. In 2019 werd hij ook medeoprichter van de artist-run space "K.L.8" in Jette, samen met collega Sandra Meilūnaitė. Sinds zijn kindertijd koestert Coppens een fascinatie voor de wereld van fantasy; voor verhalen waarin mysterie en verwondering nog steeds bestaan, in tegenstelling tot de hedendaagse wereld waarin alles al lijkt te zijn verklaard door wetenschap en logica. Als kunstenaar begon hij deze thema’s te verwerken in tekeningen, schilderijen, sculpturen, digitale werken en installaties. Zijn werken, opgebouwd uit complexe netwerken van verwijzingen, lijken bijna op een orakel dat visioenen tracht te condenseren in beelden. Ze verleiden de kijker om te geloven in verborgen verhalen zonder deze expliciet te bevestigen, waardoor een grijze zone ontstaat tussen definitie en mysterie. Elke nieuwe ontmoeting met Coppens’ werk schept nieuwe verbanden en interpretaties. 


    Schrijver Yannick Mariën, geboren in Geel, studeerde Taal- en Letterkunde (Engels en theater-, film- en literatuurstudies) aan de Universiteit van Antwerpen. In 2022 werd hij lid van de kunstenaarsruimte K.L.8 in Jette, Brussel. Als schrijver ontwikkelde hij een eigenzinnige stijl waarin de taal lijkt te zwellen of te ontrafelen. Zijn personages bestaan uit uiteenlopende gedachten en indrukken, met minimale nadruk op plot. Tijd blijft ongedefinieerd, op een manier die doet denken aan beeldende kunst of muziek. Mariens werk weerspiegelt onstabiele verhalen die een acuut besef van menselijke ontoereikendheid en het gevoel van vervreemding belichten.  Taal, logica, betekenis - niets van dit alles kan de fundamentele eenzaamheid wegnemen die zijn personages ervaren. In Mariens’ literaire universum zijn individuen gereduceerd tot onsamenhangende en repetitieve overpeinzingen; waarbij ze hun eigen bestaan trachten te doorgronden, maar telkens falen. Ondanks deze beklemmende sfeer brengt zijn werk een poëtische en flegmatieke speelsheid. 


     

  • OVERDATUM

    Toneelgezelschap Overdatum (Asse) werd opgericht door tien oud-leerlingen van Kunstacademie August De Boek. Vanuit een fascinatie voor al wat menselijk is, drukt het ambitieuze gezelschap graag zijn stempel op bestaande stukken met moeilijke thema’s. Met ‘Festen’, ‘Anna Karenina’, ‘De heer Bonifakius en zijn groots levenswerk’ en ‘Giovanni’s kamer’ (dat eerder in Zinnema te zien was) produceerde Overdatum al vier voorstellingen. 



    Overdatum bestaat uit Margaux De Brabanter, Kaat De Raedemaeker, Shary Heuninckx, Lawrence Luyten, Sébastien Parizel, Roselien Pas, Jasper Stoefs, Dorien Van den Broeck en Pieterjan Van Langenhove. 

  • L.E.A.D.

    L.E.A.D. of Live to Expresse A Dream is een artistiek team met als doel creatieve en innovatieve producten en diensten te verlenen. L.E.A.D. ontstond in 2008 en bouwde unieke ervaringen op met verschillende met kunstenaars, productiehuizen, theaters en televisie. L.E.A.D. biedt een open deur aan ieder creatief persoon die een project wil uitwerken maar (nog) niet over de noodzakelijke middelen beschikt om dat te realiseren.

  • Jinte De Greef (zij/ haar)

    Jinte De Greef , leerling dans en woord aan de Kunsthumaniora in Brussel, heeft een fascinatie voor het maken van voorstellingen. Zij gelooft sterk in de synergie tussen theater, dans, mode, muziek en andere kunstvormen, en ziet hoe deze in elkaar overvloeien. Jinte put inspiratie uit haar omgeving door mensen te observeren en de wereld in vraag te stellen. Die nieuwsgierige blik omzetten en vormgeven in een voorstelling op podium is een drijvende kracht in haar werk. 


    Jinte heeft al enkele projecten op haar naam staan, waaronder een deelname aan het vaartproject van Mette Plysier en het creëren van een eigen voorstelling bij Danspunt. Momenteel maakt ze deel uit van de dansproductie 'Ultra' van Fabuleus.

  • Laura Nsengiyumva (zij/ haar)

    Laura Nsengiyumva omschrijft zichzelf als een “artivist” en combineert zo haar artistieke praktijk met haar activistische engagement. Laura is architecte van opleiding en is een multidisciplinaire kunstenares. Haar werk varieert van tijdelijke installaties tot video-installaties en performance kunst. Ze identificeert haar werk als de uitdrukking van een diasporische ervaring. Dekoloniale kritiek staat centraal in haar praktijk en biedt een antwoord aan de behoefte om deze kritiek vorm te geven en zo nieuwe sociale verbanden te creëren.

  • Maja-Ajmia Yde Zellama (zij/ haar)

    Maja-Ajmia Yde (1994) is buiten Brusselse kunstenares ook regisseur, castingdirecteur, scenarioschrijfster, DJ en event-manager. Bij Zinnema schrijft ze aan haar tweede langspeelfilm die draait rond reality-tv, machtsstructuren en identiteit.

  • Nourhen Farjallah (zij/ haar)

    Nourhen Farjallah is productieverantwoordelijke bij Nippon Hoso Kyokai, de Japanse Broadcast Corporation, en zet zich in haar vrije tijd in voor sociaal-culturele projecten in Anderlecht en het bredere Brusselse Gewest. Ze heeft een hart voor sociale cohesie en kent Brussel op haar duimpje. Haar grootste uitdaging is en blijft om mensen te bereiken die minder snel toegang vinden tot activiteiten. Dat doet ze door gerichte partnerschappen aan te gaan met lokale verenigingen en initiatieven. In Zinnema initieerde ze Zin in apero en het buurtprogramma rond het openluchtzwembad FLOW. Daarnaast helpt ze mee bij de promotie van Queen Nikkolah, een winterfeest voor kinderen. 

  • Theater Erasmus 

    Theater Erasmus is een groep enthousiaste toneelliefhebbers die ervaring en traditie paart aan hoge kwaliteit en vernieuwing. Hun uitgangspunten zijn ongebondenheid, onafhankelijkheid en een vrijwillig karakter. Het doel van hun voorstellingen is om op creatieve wijze het publiek een originele en Nederlandstalige visie te geven op de wereld van nu, de toekomst, maar ook het verleden. Daarbij staan de vrije keuze van de regisseur en de productieleiding wat betreft de voorstelling en de vormgeving voorop.

  • TINT

    TINT is een jong theatergezelschap dat artistieke theatervoorstellingen maakt met jongeren in Brussel.


    TINT vertrekt vanuit de leefwereld van jongeren om te komen tot zeer uiteenlopende voorstellingen. 


    Ze trachten zoveel mogelijk jongeren aan te spreken en met verschillende organisaties samen te werken.


    Theatermakers Eline George en Elke Van Der Kelen zijn de bezielers van TINT. 


    Meer info op www.ttint.be

  • Toshare00

    Het innovatieve Toshare00 -platform is opgestart door Lindel en Reinel Bakole. De kernwaarden van Toshare00 benadrukken overdracht, educatie, innovatie en delen. In maart 2024 bepaalde Toshare00 het programma op Zinnema en kon je jezelf onderdompelen in verschillende ervaringen op het gebied van entertainment, educatie en residenties met indrukwekkende artiesten en collectieven als Leila Nour Johnson, Wutangu, Kabote, Sesa, Illnoledge, SupremeCypher, Husikama, Shungu, Baloji, Usea, Waro, Chris Ferreira, Yaqine, Leïla Alice en Melanin op de line-up. Toshare00 staat voor creativiteit en nodigt uit om de transformerende kracht van kunst te ervaren.  

  • Zindzi Tillot Owusu Leel-Össy Stevens (die/ hun)

    Zindzi Tillot Owusu Leel-Össy Stevens (1997) is een Brusselse schrijver, dichter, feminist, redacteur en kunstenaar die uitblinkt in poëzie, maar die ook proza, videokunst en performance niet schuwt. Tijdens hun residentie bij Zinnema zal die werken aan een (theater)tekst met als thema afscheid, melancholie en de dood.

  • De Zinnefolee

    Het Brussels koor De Zinnefolee ontsproot uit een idee van Be Brusseleir en Zinnema tijdens De Week van de Amateurkunsten in Brussel in 2010. Bij de koorleden van alle leeftijden bleef het zangbeestje al die jaren kriebelen. Sommigen zijn totaal onervaren, anderen houden er een stevige muzikale basis op na, maar allen blinken ze uit door hun charmante en enthousiaste interpretatie van de nieuwe composities van Guido Shiffer. Zijn teksten komen tot stand tijdens de repetities zelf, in nauwe samenwerking met de Zinnefoleekes. Drie succesvolle producties zagen het licht: “Cinema Vérité”, “Radio Vintage” en “De Zeuktocht”. Deze gekke bende zingt in een losse sfeer, soms met een vleugje nostalgie, soms met een grote mond, maar altijd met een flinke dosis zwans en ambiance.  

  • ÔDEWA (zij/haar)

    Kunst is een integraal onderdeel van ÔDEWA’s leven sinds 2006.

    Het meeste van haar werk maakt ze met acrylverf, wat vanwege de snelheid van uitvoering perfect past bij haar voorkeur voor emoties die op het moment zelf worden vastgelegd, wat beweging en lichtheid geeft aan haar werken.


    “ Ik werk graag met Japans papier, dat het werk omhult met een voelbare vrouwelijkheid, gerecycleerde of andere materialen die een symbolische link hebben met Afrika en mijn omgeving, mijn stad Brussel en zijn Art Nouveau.


    Ik werk en verfijn de uitdrukking van mijn emoties door mijn relatie met het lichaam: de handen vermengen zich met de verf, die zich vermengt met het materiaal, die zich vermengt met de blik van de kijker”




ARTIESTEN

Share by: